Säännöt

Off-game

Off-game tarkoittaa puhetta, toimintaa ja tapahtumia, jotka eivät ole hahmon vaan pelaajien tuottamaa, tai koskevat pelkästään pelaajia. Off-gamen merkkinä on nyrkki otsalla/pään yläpuolella. Off-tilassa olevaa pelaajaa ei tule huomioida hahmossa, vaan hänen sanansa ja toimensa ovat tarkoitettu pelaajalta pelaajalle.

Turvasana

Pelissä on käytössä turvasana, joka on "turvasana". Tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja, joka tuntee olonsa epämiellyttäväksi jossakin pelissä tapahtuvassa tilanteessa, voi hän sanoa "turvasana", jolloin vastapelaaja(t) katkaisevat tilanteen välittömästi ja siirtyvät pois tilasta/tilanteessa selvittämään tilanteen keskenään, ja sopivat miten haluavat tilanteesta jatkaa. Turvasana käyttöä ei tarvitse arkailla jos tuntee sitä tarvitsevansa: tarkoitus on että vaikka hahmon tilanne olisi epämukava, pelaajan ei tarvitsisi siitä kärsiä.

Peukutus

Käytetään kun halutaan lisätä tai laskea tilanteen intensiteettiä, mutta ei haluta katkaista tilannetta. Peukalo ylöspäin tarkoittaa, että vastapelaaja saa lisätä tilanteen intensiteettiä. Peukalo alaspäin puolestaan tarkoittaa, että vastapelaajan on rauhoitettava tilannetta hieman.

Peukutusta voi käyttää myös kysymyksenä. Esimerkiksi pelaaja, jonka hahmo on aikeissa iskeä toisen hahmon tajuttomaksi voi ilmaista aikeensa hahmonaan: "Nyt sinulta lähtee taju!" ja näyttää samalla peukkua ylöspäin. Jos vastapelaaja vastaa näyttämällä peukkua ylöspäin, kohtaus eskaloituu tähän voimankäyttöön. Jos vastapelaaja vastaa näyttämällä peukkua alaspäin, tilannetta ei eskaloida.

Hold

Jos pelin aikana syntyy oikea vaaratilanne, huudetaan "Hold!". Kaikki toistavat huudon sen kuullessaan. Tällöin pelaajat myös pysähtyvät paikalleen ja joku (PJ, NPC, EA-taitoinen) tarkistaa tilanteen. Kun tilanne on selvitetty, ja pelinjohto toteaa, että peliä on turvallista jatkaa, pelinjohtaja huutaa "Peli jatkuu!".

Fyysisten konfliktien mallintaminen ja kaksintaistelut

Kaikenlaiset välien selvittelyt nyrkein ja mahdollisin "lähitaisteluasein" käydään hidastettuina. Halutessaan pelaajat voivat ennen konfliktia sopia, kumpi osapuoli selviää konfliktista voittajana.

Ampuma-aseella ammuttaessa käytetään ns. "laukaus"-sääntöä, eli osoitetaan kohdetta, jota halutaan ampua ja sanotaan kuuluvaan ääneen "laukaus". Ampuja voi myös spesifioida mihin ruumiinosaan tähtää esim. "laukaus jalkaan".

Ampuma-asein tapahtuvien kaksintaisteluiden voittaja ratkaistaan kivi-paperi-sakset-ottelulla, elleivät pelaajat draamallisista syistä molemmat halua sopia tietyn osapuolen voittavan. Joillakin hahmoilla on ominaisuuksia joilla he voivat manipuloida tulosta. Ominaisuus tulee paljastaa aina ennen ottelua.

Sähkeiden ja kirjeiden lähettäminen

Pelin aikana hahmojen on mahdollista lähettää kirjeitä ja sähkeitä pelin ulkopuolisille hahmoille. Tällöin pelaaja käy kertomassa off-game saluunan henkilökunnalle, kenelle hän lähettää kirjeen/sähkeen, ja mikä sen sisältö on. Pelaaja voi myös halutessaan kirjoittaa fyysisen viestin ja antaa sen saluunanpitäjälle. Lennätinlinja on pelin alussa poikki, mutta saatetaan korjata pelin aikana, jolloin sähkeisiin on tietyissä tapauksissa mahdollista saada vastaus jo pelin aikana.

Köyttäminen

Käytetään tilanteessa, jossa hahmon (mutta ei pelaajan) liikkumista rajoitetaan köyttämällä. Pelaaja, joka köyttää toista hahmoa, ojentaa köytettävälle hahmolle köyden, josta tämä nappaa kiinni. Köyttäjä kiertää sitten köyden pelaajan käsien yli (jos sidottavana on kädet) tai ylävartalon ympäri (jos sidottavana on vartalo). Köyden loppupää annetaan köytettävälle pelaajalle, joka tarttuu siihen itse. In-game voidaan olettaa, että köyteen on tehty pitävät solmut, mutta off-game solmuja ei tehdä ja pelaaja pääsee tarvittaessa irti vain pudottamalla köyden.

Sieluhiili

Sieluhiili on tieteilijöiden stabilointiyrityksistä huolimatta edelleen jokseenkin räjähdysherkkää tavaraa, ja varomaton käyttäjä on onnekas, jos selviää pelkillä kärventyneillä kulmakarvoilla.

Sieluhiiltä sisältäviä rohtoja mallintavat kaksi noppaa lasipurkissa, ja sieluhiiltä käyttäviin esineisiin on teipattu läpinäkyvässä pussissa kaksi noppaa. Sieluhiiltä sisältävää rohtoa tai esinettä käyttävä pelaaja heittää molemmat nopat (off-game), ja jos molempien noppien silmäluku on ykkönen, sieluhiilen epävakaus aiheuttaa jonkin reaktion (yleensä syttyy palamaan tai räjähtää).

Sekä onnistuneeseen nopanheittoon että räjähdykseen on purkkiin/esineeseen teipattu erilliset peliohjeet. Halutessaan pelaaja voi myös päättää, että hänen käyttämänsä asia räjähtää noppaa heittämättä. Tällöin hän kääntää nopat näyttämään ykkösiä.

Yliluonnolliset kyvyt ja voimat

Yliluonnollisia kykyjä mallinnetaan pelissä pelikorteilla, joissa kakkonen on pienin ja ässä suurin. Kaikki kykenevät käyttämään pelikortteja puolustukseen (jos heillä kortteja on), mutta vain hahmot, joiden profiilissa on erikseen mainittu yliluonnolliset kyvyt ja voimat kykenevät sellaisia käyttämään.

Yliluonnollisia voimia käyttävä pelaaja sanoo ääneen peliohjeen "Voima" ja esittää voimaan käyttämänsä pelikortin kuvapuoli alaspäin. Jos vastustavalla pelaajalla on kädessä tai esineessä pelikortteja käytössä, hän voi vastustaa käytettyä voimaa esittämällä oman korttinsa kuvapuoli alaspäin. Kun kortit on otettu esiin, ne käännetään näkyviin ja tarkistetaan, kumpi osapuoli voitti tilanteen:

Voiman käyttäjällä isompi kortti: Voiman käyttäjä kertoo off-game mitä voima tekee ja miten pitkään se vaikuttaa. Voimasta riippuen on mahdollista, että kohde ei tajua häntä vastaan käytettävän yliluonnollisia voimia.

Tasapeli: Tasapelitilanteessa puolustaja voittaa. Voimalla ei ole vaikutusta. Puolustaja tajuaa, että häntä vastaan on käytetty outoa voimaa tai yritetty jotain muuta epämääräistä.

Puolustajalla isompi kortti: Voimalla ei ole vaikutusta. Puolustaja tajuaa, että häntä vastaan on käytetty outoa voimaa tai yritetty jotain muuta epämääräistä.

Lopuksi: Kun tilanne on ratkaistu, kumpikin osapuoli poistaa pelistä esittämänsä kortin eikä voi käyttää sitä enää. Yliluonnollinen voima on käytetty.

Sähköpostiosoite: kuolonmaat@gmail.com 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita